sâmbătă, 9 aprilie 2011

Istorii paralele – ora de citire.


Coordonatori dezbatere-performance: Anca Benera şi Mihaela Michailov

Român
România
Stat
Preşedinte
Protest
Comunism
Democraţie
Revoluţie

Istorii paralele este o dezbatere-performance.
Copii şi adolescenţi între 7 şi 18 ani vor citi istoria aşa cum este ea predată în manuale, vor spune poveşti despre domnitori, preşedinţi, revoluţii şi mişcări politice pe care le află fragmentat din manuale, şi vor defini câteva noţiuni recurente în cărţile de istorie. Cuvintele-cheie alese se regăsesc în dramaturgia scenariului Capete înfierbântate.
Dezbaterea-performance chestionează limitele convenţionale ale predării istoriei, felul cum este intermediată de manuale şi alte medii, relevanţa pe care o are în reprezentările construite de copii şi adolescenţi.
E nevoie, în predarea unei lecţii de istorie, de un instrumentar performativ adaptat lumii cu care copiii intră în contact în fiecare zi? Este istoria un muzeu-eprubetă de evenimente sau o arhivă vie de legături între influenţe temporale diferite?
Cum se percep şi cum se oficializează adevărurile istoriei contemporane? Ce alegem să povestim? Ce alegem să eludăm? La ce tipuri de medieri recurgem? Ce încercăm să impunem şi de ce?
Propunem o dezbatere-performance, în care copiii şi adolescenţii să aibă rolurile sociale principale în abordarea istoriei oficiale, orale şi personale.
Definiţiile lor scriu istoria în mişcare. Istoria ca formă de educare a percepţiei contemporane. A-i învăţa să gândească privind şi potrivind istoriile reprezintă un act necesar de relativizare şi contrabalansare, care produce o receptare critică a adevărului unic.
Propunem o istorie citită şi ascultată din perspectiva demitizării unui adevăr certificat, de multe ori consfiscat, de o singură analiză şi poziţie. Optăm, astfel, pentru pluralitatea rescrierilor, care circumscriu, sceptic, sceneriile adevărurilor. Optăm pentru istoria celor care vor face istoria să meargă mai departe.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu